Hebben Amsterdammers de moed om aan te kloppen voor hulp?

We ontwikkelen Digitale Voordeur Amsterdam niet alleen, maar samen met Amsterdammers. Lees het verhaal van Sharita, over wat het project volgens haar in de toekomst kan betekenen.

Soms is de stap naar hulp een brug te ver. Dat ervoer Sharita, die na een donkere periode de kracht vond om haar verhaal te delen. Wat zij meemaakte, benadrukt de enorme behoefte aan een plek waar je altijd terecht kunt. Juist als je de moed niet hebt om je verhaal te delen met familie of vrienden. De visie van Digitale Voordeur Amsterdam is precies dat: een plek die altijd open is en waar je op je eigen tempo, anoniem en veilig, een eerste stap kunt zetten. Waarna het platform je informatie verstrekt over waar je terecht kan voor passende hulp.  
 
Voor Sharita was de drempel om over haar gevoelens te praten te hoog. In het interview deelt ze hoe Digitale Voordeur Amsterdam, met functies zoals de 'sparringpartner', in zo'n situatie een cruciale rol had kunnen spelen. De mogelijkheid om anoniem te kunnen aangeven: ‘ik zit er mentaal doorheen’ en te vragen waar je naartoe kan voor hulp, zou een enorm verschil hebben gemaakt voor haar. 
 
Volgens Sharita is het idee van een digitale voordeur, die haar bijvoorbeeld kon aangeven waar ze met iemand kon praten, een belangrijk aspect van het platform. De sparringpartner had dan ook kunnen aangeven dat er een buurthuis is, bijvoorbeeld voor sociale interactie of mogelijkheden voor vrijwilligerswerk. ‘Inmiddels maak ik video's voor verschillende buurtcentra. Vrijwilligerswerk betekent veel voor mij, om me niet meer eenzaam te voelen, daardoor stap ik nu elke dag uit bed met een glimlach.’ 

Ambitie Digitale Voordeur Amsterdam: de brug naar hulp verkleinen 
Het interview met Sharita maakt duidelijk dat Digitale Voordeur Amsterdam niet alleen een technische oplossing is, maar ook een emotionele uitkomst zou kunnen bieden. Een platform waar je op elk moment terecht kunt, of dat nu drie uur 's nachts is of zes uur 's ochtends. Dat maakt de service zo laagdrempelig. Met Digitale Voordeur Amsterdam willen we een tool bouwen die mensen helpt om de eerste stap te zetten in de juiste richting, ongeacht hoe groot of klein de hulpvraag is. Op een toegankelijke en veilige manier de verbinding maken met de juiste hulp, dat is waar Digitale Voordeur Amsterdam voor staat.

Volgende
Volgende

De burger centraal in zorg en welzijn - Interview met Marleen Hendriks