De wijk in met Marco den Haan: "Technologie vervangt geen empathie, maar brengt wel overzicht in de chaos."
Marco den Haan van DOCK in gesprek met buurtbewoners
Marco den Haan, buurtwerker bij DOCK in Amsterdam-Noord West, is geen standaard hulpverlener. Hij kent de wijk, hij leest de mensen en hij weet: het echte werk gebeurt op straat, in het winnen van vertrouwen. Zijn blik op de stad is menselijk, direct en eerlijk. En precies daarom is hij onmisbaar in het ontwikkelen van oplossingen die écht aansluiten bij Amsterdammers.
Van bankier en kroegeigenaar naar buurtvader
Marco’s route naar het buurtwerk was allesbehalve standaard. Hij begon zijn carrière in de cijfers, bij een bank. Maar zijn hart lag ergens anders: de horeca. Jarenlang runde hij zijn eigen zaak. Juist daar, tussen de viltjes en de gesprekken aan de bar, ontstond de basis voor wat hij nu doet. Hij stelde zijn zaak in de avonduren open voor de opvang van jongeren.
"Ik heb op mijn 52e pas mijn diploma Social Work gehaald," vertelt Marco. "Maar die combinatie van achtergronden is mijn kracht. Ik kan met de jongens van de straat praten, maar ik schakel net zo makkelijk met een wethouder."
Vertrouwen winnen kost tijd (en geduld)
Wie met Marco door Amsterdam-Noord West loopt, ziet het meteen: hij kent iedereen en iedereen kent hem. Zijn werk begint met iets ogenschijnlijk eenvoudigs als groeten, elke dag weer. “Mijn werk, dat is op straat. Daar gebeurt het," legt Marco uit. “Vertrouwen win je niet met een formulier, maar met aanwezigheid. Soms moet ik iemand een half jaar lang alleen maar groeten, voordat ik ze eindelijk écht kan spreken. Dat is de investering die nodig is."
Of het nu gaat om financiële, mentale of gezondheidsproblemen, zijn benadering is ontwapenend: "Van mij moet je niks, ik ben geen dokter. Ik zou willen dat je weer wat vrolijker in je leven wordt en daar wil ik naar zoeken met je." Of als iemand vertelt dat er geen eten in huis is, geeft Marco niet alleen aan waar je terecht kunt'. "Ik ga de eerste keer met je mee naar de voedselbank."
De onzichtbare chaos in het hulpaanbod
Zelfs met jaren ervaring loopt Marco tegen één grote uitdaging aan: het versnipperde en continu veranderende aanbod in de stad. Er zijn fantastische initiatieven, van informele kookgroepen en lotgenotenbijeenkomsten tot taalcursussen. Maar ze zijn versnipperd en veranderen continu. "Ik zit al jaren in het vak, maar er zijn zoveel partijen dat je soms morgen al niet meer weet of er weer een nieuwe is," verzucht Marco. "Ik kan niet alles weten."
Precies daar ziet Marco de kracht van de Digitale Voordeur Amsterdam. Niet als vervanger van zijn werk, maar als zijn slimme assistent. Een tool die Amsterdammers én professionals helpt om snel en betrouwbaar te vinden welke ondersteuning beschikbaar is — dichtbij huis, passend bij de situatie, actueel en begrijpelijk. "Ik zou de tool zelf gebruiken om snel door dat aanbod te gaan. Zodat ik zeker weet dat ik iemand naar de juiste plek breng."
Geen vervanging, maar een assistent
Marco is realistisch over de grenzen van technologie. "Ik denk dat we nooit de empathie uit een computer kunnen halen die wij als mensen bieden. Wij zien elkaars ogen, wij zien elkaars mimiek, wij voelen aan wanneer iemand breekt."
Digitale Voordeur Amsterdam is er dan ook niet om dat menselijke contact te vervangen, maar om Amsterdammers en professionals te assisteren. Het contact tussen mensen is het belangrijkste wat er is; dat moeten we koesteren en beschermen. Digitale Voordeur Amsterdam wordt voor Marco een succes als het hem in staat stelt om minder tijd te besteden aan zoeken in de chaos en meer tijd aan dat waar hij het beste in is: mensen weer perspectief bieden.